Chociaż owoce powinny znaleźć się w diecie diabetyka, to ze względu na ich wysoki indeks glikemiczny należy zachować umiar i dobrze przeliczać je na wymienniki węglowodanowe. Inaczej jest ze słodzonymi sokami i syropami owocowymi – tych powinni unikać nawet zdrowi ludzie. Jakie soki owocowe dozwolone są w diecie diabetyka, a jakich lepiej unikać?

Lato – upały i soki w diecie cukrzyka

Latem, gdy doskwiera pragnienie, dużym powodzeniem cieszą się różnego rodzaju napoje – te naturalne i te na bazie syropów owocowych. Niestety napoje smakowe, nektary owocowe i słodzone napoje gazowane nie są zalecane w żadnej diecie, a już szczególnie nie w diecie diabetyka. Należy wystrzegać się przede wszystkim tych, które w składzie mają syrop glukozowy lub glukozowo-fruktozowy, zwłaszcza ten drugi może przyczyniać się do rozwoju cukrzycy.

W kwestii soków 100% z kartonów i butelek panują różne opinie, niestety wiele z nich podyktowanych jest względami marketingowymi. Istnieją spory dotyczące tego, czy soki 100% powodują cukrzycę, czy nie. Dla diabetyka jednak ma to małe znaczenie, ponieważ tego typu soki są bardzo słodkie, a np. pół szklanki soku pomarańczowego (120 ml) to 1,2 WW. Dlatego powinny być traktowane jako deser i ewentualny dodatek, a nie sposób na zaspokajanie pragnienia. Alternatywą mogą być napoje słodzone słodzikami i niskokalorycznymi substancjami słodzącymi, ale nie mają praktycznie żadnych wartości odżywczych, dlatego również nie są zalecane.

Jeżeli soki owocowe, to własnoręcznie wyciskane

Na rynku bardzo trudno znaleźć 100% soki owocowe bez jakichkolwiek dodatków słodzących i konserwujących. Można jednak zrobić je własnoręcznie. Polecane są świeże owoce o niskim i średnim indeksie glikemicznym: agrest, borówki, brzoskwinie, cytryny, czereśnie, grejpfruty, gruszki, jabłka, maliny, mandarynki, melony, pomarańcze, truskawki, wiśnie. To z nich można zrobić przepyszne soki, przeciery i przetwory bezpieczne dla diabetyka.

Pamiętajmy jednak, że i tak należy je spożywać z umiarem, przeliczać na wymienniki węglowodanowe i dbać o regularne pomiary glikemii, by nie przedobrzyć z owocami. Glukometr VivaChek™Ino zapewnia wysoką precyzję, dokładność i powtarzalność wyników. Duży wyświetlacz sprawia, że nawet osoby z problemami ze wzrokiem będą mogły z łatwością odczytać wynik, co zapobiega ewentualnym pomyłkom ze względu na nieprawidłową interpretację wyniku.

CZYTAJ:  Przyjemności spożywcze dla diabetyka w trakcie upalnych dni

Owoce w formie surowej są lepsze!

Nawet naturalny sok bez cukru, świeżo wyciskany, powoduje szybszy wzrost glukozy we krwi ze względu na jej lepszą przyswajalność. Szklanka soku zawiera bardzo dużo fruktozy i 100-150 kcal. Fruktoza z owoców w formie świeżej wchłania się wolniej, ale i tak polecane jest spożywanie nie więcej niż 200-300 g owoców dziennie. Soki owocowe można w pewnym stopniu zastąpić sokami warzywnymi o niższym IG i większej wartości odżywczej.

Do zaspokajania pragnienia w upalne dni polecamy czystą wodę gazowaną lub niegazowaną, według własnych preferencji. Świeże soki owocowe należy traktować jako deser i dodatek do posiłków, a z soków dosładzanych najlepiej całkowicie zrezygnować.

Źródła:

  1. Zespół Diabetologia Praktyczna, Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2018. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. „Diabetologia Praktyczna”, tom 4, nr 1, s. 1-94.
  2. dr n. med. Barbara Katra, 3 owoce, które zmniejszają ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, portal internetowy dział dla pacjentów.
  3. Materiały przygotowane przez Szpital Uniwersytecki w Krakowie, Dieta w cukrzycy typu 2, dietetyczny plan na zdrowie.
  4. Dariusz Włodarek, Dominika Głąbska. Zwyczaje żywieniowe osób chorych na cukrzycę typu 2. „Clinical Diabetology” 11.1 (2010): 17-23.

Dołącz do facebookowej grupy zdrowych diabetyków i razem porozmawiajmy o cukrzycy ↷
KLIKNIJ