Zastanawiasz się nad rozpoczęciem treningów na siłowni, ale nie wiesz od czego zacząć i jak powinien wyglądać taki trening? Czy trening siłowy jest bezpieczny dla diabetyka? Jak się do niego przygotować i o czym należy pamiętać? Wszystkie informacje znajdziesz w naszym artykule.

Czym jest trening siłowy?

Trening siłowy uwzględnia wykonywanie ćwiczeń z obciążeniem zewnętrznym. Obciążeniem mogą być ciężarki, hantle, kettle oraz talerze i sztanga. W warunkach domowych ciężarki i hantle można zastąpić butelką wody. Określoną liczbę powtórzeń wybranych ćwiczeń wykonuje się w 3-4 seriach. W przypadku małych obciążeń najczęściej stosuje się 8-10 powtórzeń.

Trening siłowy a cukrzyca

Diabetycy jak najbardziej mogą wykonywać trening siłowy. Musi być on jednak odpowiednio zaplanowany, by ograniczyć ryzyko hipoglikemii. Jeśli do tej pory nie masz żadnego doświadczenia z treningiem siłowym, zwróć szczególną uwagę, aby był dostosowany do Twoich możliwości. Nigdy nie podnoś za ciężkich ciężarów. Obciążenie powinno być dobrane tak, by wykonać wszystkie powtórzenia z zapasem. Diabetycy powinni wykonywać trening z niskim obciążeniem.

Warto skorzystać z pomocy trenera personalnego, który dobierze odpowiednie ćwiczenia, by zaangażować całe ciało. Jednocześnie należy go poinformować o rodzaju cukrzycy oraz o tym, jaki posiłek został zjedzony przed treningiem. Pozwoli to uniknąć wystąpienia hipoglikemii powysiłkowej. Aby uniknąć spadku glikemii przed wykonaniem treningu, należy wykonać pomiar glukometrem. W takiej sytuacji świetnie sprawdzi się glukometr evercare®genius. Ułatwi on kontrolę nie tylko aktualnego poziomu glukozy, lecz również umożliwi porównanie otrzymywanych wyników w wybranym okresie czasu.

CZYTAJ:  Cukrzyca a sport. Sport to zdrowie?

Jak często cukrzycy mogą trenować siłowo?

Niezależnie czy masz cukrzycę czy nie, codzienny trening siłowy jest niewskazany. Mięśnie potrzebują odpoczynku, by prawidłowo się zregenerować. Codziennie wykonywany trening siłowy może prowadzić do przemęczenia organizmu oraz zwiększyć ryzyko kontuzji. Kontuzja, a nawet otarcie skóry, szczególnie na stopie, może być problemem dla diabetyka. Wysokie stężenie glukozy może opóźnić gojenie.

W przypadku diabetyków dobrym rozwiązaniem będzie wprowadzenie jednego lub dwóch dni z treningiem siłowym. W pozostałe dni, zgodnie z zaleceniami, najlepiej wykonywać trening cardio, uprawiać sporty zespołowe lub spacerować.

Należy pamiętać, że liczba dni, w których wykonywany będzie trening siłowy, a także jego intensywność, zależy od możliwości oraz stopnia zaawansowania danej osoby. Dlatego też te liczby mogą się znacznie między sobą się różnić.

Dołącz do facebookowej grupy zdrowych diabetyków i razem porozmawiajmy o cukrzycy ↷
KLIKNIJ