Aktywność fizyczna jest jedną z podstawowych metod leczenia cukrzycy i jest równie ważna, co leczenie farmakologiczne oraz prawidłowa dieta. Bez ćwiczeń opanowanie choroby byłoby bardzo trudne. Aktywność powinna być dobierana do stanu i możliwości chorego, a zarówno jej brak, jak i zbytnia intensywność mogą mieć negatywne konsekwencje.

Bieganie zdrowe dla ciała i ducha

Bieganie, marszobiegi i nordic walking są polecanymi, wszechstronnymi aktywnościami fizycznymi, które pozytywnie wpływają na ogólny stan organizmu. Należą one do poprawiających wydolność treningów cardio, a dzięki zaangażowaniu wszystkich partii mięśniowych całe ciało jest w ruchu. Przy braku przeciwwskazań, bieganie jest jedną z najbardziej polecanych aktywności fizycznych w cukrzycy. Czasami jednak pojawiają się problemy zdrowotne, które chwilowo lub permanentnie uniemożliwiają bieganie diabetykowi.

Przeciwwskazania do biegania – poziom glikemii

Najważniejszym przeciwwskazaniem do uprawiania aktywności fizycznej (nie tylko biegania) jest hiperglikemia oraz hipoglikemia. Gdy stężenie cukru we krwi przekracza 300 mg/dl lub glikemia na czczo jest wyższa niż 250 mg/dl diabetyk powinien zrezygnować z wysiłku i skupić się na wyrównaniu glikemii. Aktywność fizyczna u osób z niewyrównaną cukrzycą może nawet zwiększyć hiperglikemię i doprowadzić do kwasicy ketonowej.

Od wysiłku należy się powstrzymać również, gdy glikemia wyniesie poniżej 100 mg/dl, a już zdecydowanie, gdy wyniesie poniżej 70 mg/dl. Przed aktywnością fizyczną poziom cukru należy nieco zwiększyć, by nie ryzykować epizodu hipoglikemii.

Przed wysiłkiem fizycznym stężenie glukozy we krwi powinno wynosić między 110 a 210 mg/dl. Kontrola glikemii przed wysiłkiem fizycznym jest jeszcze bardziej restrykcyjna u osób z pompą insulinową – w ich przypadku należy odpowiednio dobrać dawkę insuliny przed, w trakcie i po wysiłku. Przeczytasz o tym tutaj.

Dla aktywnego diabetyka niezastąpionym narzędziem jest rozbudowany glukometr z możliwością łączenia się ze smartfonem i wykonywania zaawansowanej analizy wyników. Polecamy VivaChek™Ino Smart dla młodych, aktywnych cukrzyków, ceniących sobie komfort użytkowania i rozbudowane funkcje urządzenia.

CZYTAJ:  Cukrzyca a sport. Sport to zdrowie?

Zdrowotne przeciwwskazania do biegania w cukrzycy

Przeciwwskazaniem do biegania są różnego rodzaju infekcje, zwłaszcza dróg oddechowych oraz żołądkowo-jelitowe. Infekcje osłabiają organizm i wpływają na metabolizm glukozy, przez co trudniej jest wyrównać glikemię. Trening biegowy lub jakakolwiek inna, forsująca aktywność fizyczna jest wtedy niewskazana. Lepiej przeleżeć okres choroby w łóżku i podjąć aktywność po wyzdrowieniu.

Kolejnymi przeciwwskazaniami do biegania są retinopatia, nefropatia, objawy zaawansowanej neuropatii oraz zespół stopy cukrzycowej. W neuropatii ćwiczenia odgrywają bardzo dużą rolę terapeutyczną i nie wolno ich zaniedbywać, ale muszą być dobrane do kondycji i stanu zdrowia. Chorym z neuropatią cukrzycową zaleca się fizjoterapię oraz ćwiczenia ruchowe: pływanie, gry zespołowe, spacery, marszobiegi itp.

W celu dobrania odpowiedniego zestawu ćwiczeń wskazana jest konsultacja z fizjoterapeutą, by aktywność fizyczna przyniosła korzyści, a nie szkody spowodowane nieodpowiednim dopasowaniem ćwiczeń do stanu chorego.

Źródła:

  1. Paweł Arkuszyński, Czy każdy może biegać? Prawdy i mity, magazynbieganie.pl.
  2. Małgorzata Nowak, Słodkie bieganie, czyli ramię w ramię z cukrzycą, treningbiegacza.pl.
  3. Zegan M. i in., Rola podejmowanej aktywności fizycznej w profilaktyce oraz wspomaganiu leczenia otyłości oraz cukrzycy typu 2, Borgis – „Medycyna Rodzinna”, nr. 4/2017, s. 273-278.
  4. Zespół Diabetologia Praktyczna, Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2018. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. „Diabetologia Praktyczna”, tom 4, nr 1, s. 1-94.

Dołącz do facebookowej grupy zdrowych diabetyków i razem porozmawiajmy o cukrzycy ↷
KLIKNIJ