O odporność organizmu należy dbać regularnie przez cały rok. Przebywanie na świeżym powietrzu, najlepiej w słońcu, uprawianie sportu i zbilansowana dieta to podstawa zdrowia i dobrego samopoczucia. Diabetycy w sposób szczególny powinni dbać o odporność, gdyż choroba upośledza działanie układu immunologicznego. W jaki sposób dbać o zdrowie, dobre samopoczucie i odporność, nawet gdy wszyscy wokół chorują? Oto kilka porad, jak naturalnie wzmacniać odporność w cukrzycy.

Cukrzyca a infekcje i stan układu immunologicznego

Układ odpornościowy radzi sobie z większością zagrożeń, jakie czyhają na nas każdego dnia. Przeważnie nie zauważamy jego działania, a przecież z każdym oddechem, łykiem napoju czy kęsem jedzenia nieświadomie przyjmujemy rozmaite, mniej lub bardziej szkodliwe mikroorganizmy. Większość zagrożeń jest natychmiast eliminowana, jednakże niektóre wirusy, bakterie i grzyby przenikają przez pierwsze bariery ochronne i wnikają do krwiobiegu. Wtedy układ immunologiczny jest mobilizowany do intensywniejszego działania.

Niestety u diabetyków mogą występować niedobory odporności, których przyczyny nie są do końca poznane. Podwyższone stężenie glukozy we krwi negatywnie wpływa na wiele procesów oraz mechanizmów obronnych organizmu. Dochodzi do upośledzenia funkcji limfocytów, opóźnionej reakcji na obecność wirusów, bakterii i grzybów, a przez to do częstszych i intensywniejszych zakażeń. Cukrzyca powoduje pogorszenie się gojenia ran oraz uszkodzenia naczyń krwionośnych i nerwów, co dodatkowo utrudnia procesy obronne i naprawcze organizmu. To wszystko sprawia, że diabetycy muszą w sposób szczególny dbać o zdrowie.

CZYTAJ:  Przewlekłe powikłania cukrzycy

Jakie witaminy i minerały na odporność?

Wszystkie składniki odżywcze oraz mikro- i makroelementy są bardzo ważne dla działania całego ustroju. Niektóre jednak mają szczególny wpływ na odporność w cukrzycy i nie tylko. Należą do nich zwłaszcza: witaminy C, A, B6, E, PP, a także żelazo, magnez, cynk oraz kwasy omega-3. W diecie nie może zabraknąć żadnego z tych składników i nie wystarczy przyjmować je wyłącznie w trakcie sezonu chorobowego. Popularny mit o tym, że witamina C pomaga zwalczyć infekcję, jest nieprawdziwy. Owszem, witamina ta wspiera działanie układu odpornościowego, ale tylko, gdy jest przyjmowana regularnie, a nie dorywczo w bardzo dużych dawkach. Diabetykom zaleca się przyswajanie witamin z jedzeniem, a nie w formie suplementów diety, gdyż zazwyczaj mają one niewystarczające ilości składników, których potrzebuje nasz organizm.

Dieta na wzmocnienie odporności

Lista produktów spożywczych, które powinny gościć na talerzach jak najczęściej, jest długa i obejmuje zwłaszcza ryby i owoce morza. Do tego nie może zabraknąć warzyw i owoców bogatych w witaminy i składniki mineralne, przede wszystkim warzyw żółtych, pomarańczowych i zielonych. Nie bójmy się stosować dodatków w postaci cebuli i czosnku, stanowiących naturalne antybiotyki pomagające zwalczać infekcje. Dieta, która pomoże wzmocnić odporność w cukrzycy powinna być bogata w błonnik oraz probiotyki. Warto sięgać również po herbatki i napary ziołowe oraz owocowe. Niepolecane za to są syropy i nalewki ze względu na dużą zawartość cukru i alkoholu.

CZYTAJ:  Woda – źródło zdrowia dla diabetyka

Ruch a odporność w cukrzycy

Obok diety to właśnie aktywność fizyczna jest kolejnym, najważniejszym czynnikiem wpływającym na stan organizmu i układu immunologicznego. Ruch na świeżym powietrzu dotlenia krew i sprzyja produkcji witaminy D, która syntetyzowana jest na skórze pod wpływem promieni słonecznych. Wystarczy kilkanaście minut aktywności fizycznej dziennie, nawet zwykłego spaceru, by od razu poczuć się lepiej i ograniczyć ryzyko infekcji sezonowych.

 

Źródła:

  1. Zespół Diabetologia Praktyczna, Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2018. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. „Diabetologia Praktyczna”, tom 4, nr 1, s. 1-94.
  2. Szpital Uniwersytecki w Krakowie, Dieta w cukrzycy typu 2. Dietetyczny plan na zdrowie.
  3. Redakcja Polskie Stowarzyszenie Diabetyków, Owoce w diecie diabetyka, portal diabetyk.org.pl, https://diabetyk.org.pl/owoce-w-diecie-diabetyka/.

Dołącz do facebookowej grupy zdrowych diabetyków i razem porozmawiajmy o cukrzycy ↷
KLIKNIJ