Owoce są niezbędnym elementem zdrowej, zbilansowanej diety; są bogactwem witamin, minerałów i składników odżywczych. Jednak niektóre z nich mają wysoki indeks glikemiczny, dlatego nie wszystkie owoce są tak samo polecane cukrzykom. Co jeść przy cukrzycy, a czego się wystrzegać?

Dlaczego trzeba jeść owoce?

Bo są smaczne, zdrowe, zawierają dużo błonnika, są przydatne w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, dostarczają witamin i minerałów, o które ciężko z innych naturalnych źródeł, a i to nie wszystko. Owoce dla cukrzyków są tak samo ważne, jak dla każdego innego człowieka. Z tym tylko wyjątkiem, że muszą być spożywane z umiarem i nie wszystkie. Należy unikać tych z wysokim indeksem glikemicznym.

Czy fruktoza jest bezpieczna dla diabetyków?

Cukry proste, w tym fruktoza, nie są zdrowe, zwłaszcza spożywane w nadmiarze w formie dodatków do jedzenia, napojów itd. Fruktoza ma niższy indeks glikemiczny niż sacharoza czy glukoza, stąd kiedyś uważano, że jest zdrowsza od glukozy. Badania wskazały jednak, że nadmierne spożycie fruktozy ma negatywne konsekwencje i substancja ta nie powinna być stosowana jako słodzik. Co innego fruktoza w owocach. Mimo iż jest to ten sam związek, to ze względu na jego ograniczoną ilość w owocach i mnogość innych substancji, owoce dla cukrzyków są zdecydowanie polecane, oczywiście pod warunkiem zachowania umiaru.

CZYTAJ:  Dieta cukrzycowa i zalecenia dietetyczne

Jakie owoce można jeść przy cukrzycy? Sprawdź indeks glikemiczny

Dieta cukrzycowa oparta jest na pewnych schematach i zaleceniach, wśród których bardzo duże znaczenie ma indeks glikemiczny spożywanych produktów. Im wyższy IG, tym owoce są bogatsze w glukozę i szybciej podnoszą stężenie cukru we krwi.

Do owoców o niskim IG należą: czarne porzeczki (15), czereśnie (20), owoce jagodowe (25), wiśnie (25), gruszki (30), morele świeże (30), brzoskwinie (35), nektarynki (35), jabłka (35), śliwki (35). Owoce o średnim IG to m.in.: figi suszone (40), morele suszone (40), ananas (45), winogrona (45), kiwi (45). Natomiast owoce o wysokim IG to: dojrzałe banany (50), melon (60), rodzynki (65), arbuz (75).

Owoce dla cukrzyka można porcjować, kierując się ich kalorycznością. Owoce suszone, dżemy, konfitury i inne przetwory mają więcej kalorii i węglowodanów niż ich świeże odpowiedniki, często mają też wyższy IG. 100 kcal zawierają np.: połowa awokado, średni banan, 2 brzoskwinie, 2 średnie jabłka, szklanka malin, 20 truskawek, 40 wiśni.

Dieta cukrzycowa powinna być tak skomponowana, by utrzymywać mniej więcej stały poziom IG posiłków oraz ich kaloryczność, jednak są sytuacje, w których warto zwiększyć poziom IG, zwłaszcza w przypadku niedoborów glukozy po ciężkiej aktywności fizycznej. Dlatego po intensywnym treningu, gdy na glukometrze pojawia się niski wynik, może być wskazane zjedzenie owocu lub wypicie soku o wyższym IG, by uzupełnić niedobory glukozy. W lepszej kontroli nad stylem życia, dietą i glikemią pomoże Ci aplikacja GlucoWell dla VivaChek Ino Smart.

CZYTAJ:  Dieta bezglutenowa dla diabetyka

Soki owocowe i przetwory – tak czy nie?

W kwestii tego, co może jeść cukrzyk, często pada pytanie o soki i przetwory owocowe. Tutaj istnieje ta sama zasada, co w przypadku zwykłych owoców, trzeba sprawdzać ich kaloryczność oraz indeks glikemiczny i tak komponować dietę cukrzycową, by mieścić się w wyznaczonych przez dietetyka granicach. Słodzone soki owocowe i przetwory dostępne w masowej sprzedaży najczęściej zawierają syrop glukozowo-fruktozowy, który jest szkodliwy. Podsumowując: soki i przetwory tak, ale najlepiej domowej roboty i w ograniczonych ilościach.

 

Źródła:

  1. Redakcja Polskie Stowarzyszenie Diabetyków, Owoce w diecie diabetyka, portal diabetyk.org.pl, https://diabetyk.org.pl/owoce-w-diecie-diabetyka/.
  2. Renata Romańska, Edward Franek, Współczesne leczenie otyłości u pacjentów z cukrzycą, „Postępy Nauk Medycznych” 2/2017, s. 89-94.
  3. Szpital Uniwersytecki w Krakowie, Dieta w cukrzycy typu 2. Dietetyczny plan na zdrowie.
  4. Zespół Diabetologia Praktyczna, Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2018. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. „Diabetologia Praktyczna”, tom 4, nr 1, s. 1-94.

 

Dołącz do facebookowej grupy zdrowych diabetyków i razem porozmawiajmy o cukrzycy ↷
KLIKNIJ