Wystarczy jedna nieprzespana noc, by poczuć się wyraźnie gorzej niż zwykle. Po kilku takich pojawiają się zaburzenia natury fizycznej i psychicznej. Długość i jakość snu ma duży wpływ na poziom cukru we krwi i tolerancję insuliny, może zwiększać ryzyko cukrzycy oraz pogłębiać objawy istniejącej już choroby. Jak brak snu wpływa na cukrzycę?

Jakie są skutki nieprzespanej nocy?

Długość snu jest kwestią indywidualną. Jednym wystarczy 6, inni muszą spać aż 10 godzin, by wypocząć. Jednak nie tylko sama długość snu się liczy, ale również jego jakość, w tym czas trwania faz snu głębokiego i płytkiego. Zarywanie nocy, złe wysypianie się i nieregularność odpoczynku z pewnością odbiją się na zdrowiu, i to raczej prędzej niż później.

Jak informują naukowcy z Centrum Medycznego Cedars-Sinai w Los Angeles (USA), już jedna bezsenna noc upośledza wrażliwość na insulinę w stopniu podobnym, co pół roku wysokotłuszczowej diety. Okazjonalne problemy ze snem negatywnie wpływają na samopoczucie, ale skutki zdrowotne są odwracalne, wystarczy przespać kolejną noc. Co innego, jeżeli problem z bezsennością jest długotrwały i nie ogranicza się wyłącznie do kilku zarwanych nocek. Brak snu zwiększa wydzielanie hormonów stresu i rujnuje metabolizm, spowalnia tempo przemiany materii i utrudnia zachowanie optymalnej wagi, a osoby, które regularnie niedosypiają, mają podwyższone ryzyko śmierci z powodu chorób serca.

CZYTAJ:  Co to jest efekt Somogyi?

Brak snu i jego wpływ na organizm

To jednak nie wszystko! Nieprzespane noce powodują zaburzenia wrażliwości tkanek na insulinę (insulinooporność), która jest jedną z przyczyn rozwoju cukrzycy t. 2 i cukrzycy ciążowej. Długotrwały niedobór snu upośledza tolerancję glukozy i zaostrza cukrzycę. Rano, po nieprzespanej nocy glikemia może być zbyt wysoka i trudna do wyrównania, a diabetycy z zaburzeniami snu mają spore problemy z zapanowaniem nad chorobą.

Wielu diabetyków nie zdaje sobie sprawy z tego, że nie tylko odpowiednia dieta, ale również wypoczynek jest ważny dla równowagi organizmu.

Jedna nieprzespana noc jest sporym obciążeniem dla organizmu – czujemy się zmęczeni, mamy problemy z pamięcią i panowaniem nad emocjami. Negatywnie wpływa też na koncentrację (upośledza zdolność prowadzenia pojazdów w podobnym stopniu, co jazda pod wpływem alkoholu), ogranicza ocenę skutków postępowania i zmniejsza zdolność przewidywania. Jeżeli zdarza się to okazjonalnie, nie ma się czym przejmować, wprawdzie organizm wraca do równowagi dopiero po 3 kolejnych przespanych nocach, ale już po 1 poczujesz się o niebo lepiej.

CZYTAJ:  Cukrzyca i tarczyca - zależności

A jeżeli musisz zarwać noc?

Czasami zdarzają się sytuacje, w których trzeba poświęcić część nocy. W takim wypadku możemy się wcześniej na to przygotować. Mimo iż nie da się wyspać zapas, to w dzień, gdy musisz zarwać noc, warto zrobić sobie choćby krótką drzemkę, która zregeneruje nieco siły. Z umiarem sięgaj po kawę i nie bierz napojów energetycznych, które zawierają bardzo duże ilości cukru. Pij dużo wody i wybieraj przekąski wspierające koncentrację, np. orzechy, zielone warzywa, kiełki itd. Wieczorem zadbaj o odrobinę ruchu na świeżym powietrzu, co również pozytywnie wpłynie na stan organizmu i poziom glikemii. I postaraj się jak najrzadziej zarywać noce. Kontroluj na bieżąco glikemię i prowadź statystyki, np. za pomocą aplikacji dołączanych do glukometrów evercare® od HAND-PROD.

Jeżeli natomiast masz częste problemy ze snem, a liczba bezsennych nocy jest większa niż mniejsza, wtedy należy udać się do lekarza w celu wykrycia źródła kłopotów ze snem. Jednym z czynników powodujących bezsenność może być zbyt wysoki poziom cukru we

 

Źródła:

  1. Leszek Spandel, Jadwiga Jośko-Ochojska, Agnieszka Batko-Szwaczka, Występowanie zaburzeń snu i objawów depresyjnych u pacjentów geriatrycznych z przewlekłymi chorobami somatycznymi, „Medycyna Rodzinna” 2/2017, s. 83-89.
  2. Redakcja portalu Nauka w Polsce, Bezsenna noc drastycznie obniża wrażliwość na insulinę, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C407366%2Cbezsenna-noc-drastycznie-obniza-wrazliwosc-na-insuline.html.
  3. Urszula Cieślik-Guerra, Zaburzenia snu jako czynnik ryzyka cukrzycy typu 2, „Fam Med Prim Care Rev” 11.3 (2009), s. 574-576.
  4. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2018. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, „Diabetologia Praktyczna 2018”, tom 4, nr 1.

 

Dołącz do facebookowej grupy zdrowych diabetyków i razem porozmawiajmy o cukrzycy ↷
KLIKNIJ