Coraz cieplejsze dni oraz zbliżająca się majówka sprzyjają spotkaniom z bliskimi przy grillu. Czy diabetycy bez obaw mogą uczestniczyć w takich spotkaniach? Jakie produkty i dania z grilla może jeść osoba z cukrzycą? Na co należy zwrócić uwagę podczas grillowania? Jak uniknąć wahań glikemii podczas grillowania?

Czy można grillować w cukrzycy?

Nie ulega wątpliwości, że potrawy z grilla są smaczne i chrupiące. Ten sposób przygotowywania dań ma wielu amatorów zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Nie ma wskazań, by w cukrzycy trzeba było rezygnować z potraw z grilla. Aby grill był nie tylko smaczny, ale i bezpieczny należy przestrzegać kilku zasad.

Zrezygnuj z dodatku chemicznych podpałek i zastąp je tymi ekologicznymi. Wybierając brykiet upewnij się, że jest on wykonany z drzew liściastych. Spalanie drzew iglastych, w których znajduje się żywica, sprzyja powstawaniu szkodliwych dla zdrowia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są związkami o działaniu rakotwórczym. Podczas grillowania zwróć uwagę, by brykiety lub węgle lekko się żarzyły i były pokryte cienką warstwą popiołu. Unikaj grillowania na otwartym ogniu. Tak grillowane produkty mogą spalić się z zewnątrz i jednocześnie być surowe w środku.

Tłuszcz wytapiający się z mięsa i kapiący na rozżarzone węgle lub brykiet również sprzyja powstawaniu WWA. Z tego względu poleca się grillowanie na specjalnych, aluminiowych tackach, które zbierają wytapiający się tłuszcz.

Podczas grillowania szczególną uwagę należy zachować, jeśli w towarzystwie znajduje się kobieta z cukrzycą ciążową. WWA uznane są za substancje teratogenne (uszkadzające płód) oraz sprzyjające poronieniom w początkowym etapie ciąży. Z tego względu w ciąży najlepiej ograniczyć grillowanie. Produkty grillowane dla ciężarnej powinny być obowiązkowo umieszczone na tackach, a mięsa najlepiej przygotować w folii.

Co może znaleźć się na grillu diabetyka?

Na grillu najczęściej przyrządza się mięso. Dla wielu miłośników grillowania grill bez kiełbaski to nie grill. W przypadku cukrzycy bardzo ważny jest wybór mięsa, które będziemy grillować. Lepiej zrezygnować z tłustej kiełbasy czy karkówki. Diabetycy powinni decydować się na chude mięsa jak drób, wołowina, pstrąg, tuńczyk, dorsz, morszczuk czy owoce morza. Aby wydobyć i wzmocnić ich smak można je zamarynować. Najprostszą marynatą jest oliwa (lub sos sojowy) wymieszana z ulubionymi ziołami. Do marynaty można wykorzystać również przecier pomidorowy lub musztardę.

CZYTAJ:  Vademecum młodego cukrzyka, czyli cukrzyca u dzieci

Grillowane mięsa chętnie łączy się z warzywami zarówno w postaci szaszłyków, jak i samodzielnie grillowanych produktów. Na grilla najlepiej nadają się warzywa takie jak pieczarki, papryka, cebula, cukinia, bakłażan. Doskonale komponują się one z drobiem, rybami, wołowiną czy krewetkami. Wymienione warzywa można faszerować mięsem mielonym, strączkami lub serami i również grillować.

Jednocześnie warto zadbać o dodatek, jakim są sałatki z surowych warzyw. Charakteryzująca je wysoka zawartość błonnika korzystnie wpłynie na indeks glikemiczny  posiłków. Do dań z grilla sprawdzą się sałatki z dodatkiem pomidorów, ogórka, rzodkiewki, dymki, szczypiorku. Aby urozmaicić sałatkę można wybrać różne rodzaje liści, np. rukolę, roszponkę, szpinak baby, cykorię, sałatę rzymską lub maślaną.

Komponując posiłek z produktów z grilla, zrezygnuj z dodatku sosów, a zwłaszcza tych kupnych. Większość z nich jest bardzo kaloryczna oraz zawiera dodatek cukru. Znacznie bezpieczniejszą alternatywą, o niższym indeksie glikemicznym, będzie musztarda lub ocet balsamiczny.

Podczas miłego spędzania czasu przy grillu, nie można zapominać o regularnej kontroli glikemii. W przypadku dłuższego spotkania i rozciągniętego w czasie jedzenia, może zajść potrzeba częstszego niż zwykle pomiaru glukometrem. W przypadku picia alkoholu, glikemię należy sprawdzić również w nocy, by uniknąć hipoglikemii. Prostym w obsłudze oraz dokładnym glukometrem jest CERA-CHEK™ 1 CODE, który doskonale sprawdzi się do kontroli glikemii poza domem.

Dowiedz się także, dlaczego diabetyk nie może pić alkoholu

Przepisy na grilla

Szaszłyki drobiowe

  • Filety z piersi kurczaka
  • Cukinia
  • Pieczarki
  • Papryka żółta
  • Papryka czerwona
  • Cebula czerwona

Opis przygotowania:

Mięso zamarynuj w sosie sojowym z dodatkiem kuminu, chilli, trawy cytrynowej oraz soku z limonki. Mięso marynuj w lodówce przez minimum 30 minut. Następnie pokrój mięso w dużą kostkę. Cebulę obierz i pokrój w talarki, pieczarki umyj i pokrój na połówki, paprykę w kostkę, a cukinię w półplasterki. Na specjalny szpikulec nabijaj kolejno: paprykę czerwoną – kurczaka – cukinię – paprykę żółtą – pieczarkę – cebulę. Szaszłyki grilluj na tacce około 5-7 minut z każdej strony.

CZYTAJ:  Cukrzyca – jakie badania należy wykonywać?

Pstrąg z grilla

  • Pstrąg tęczowy w całości
  • Pęczek koperku
  • Plasterek masła
  • Plasterki cytryny
  • Czosnek

Opis przygotowania:

Rybę umyj, a następnie odetnij głowę oraz płetwę ogonową. Do środka ryby włóż plasterki cytryny, czosnek, masło oraz koperek. Całość posyp pieprzem ziołowym i zawiń w folię aluminiową. Rybę odstaw na kilka-kilkanaście minut do lodówki, by przeszła smakiem przypraw. Zawiniętego w folię pstrąga grilluj około 10 minut z każdej strony.

Krewetki z grilla

  • Krewetki
  • Szparagi

Opis przygotowania:

Krewetki umyj i oczyść. Szparagi umyj i pokrój na kawałki o długości 2-3 cm. Na patyczki nabijaj naprzemiennie krewetki i szparagi. W przypadku krewetek patykiem przebij oba końce lub wbij go wzdłuż – dzięki temu krewetka nie spadnie. Gotowe patyczki skrop oliwą, sokiem z cytryny i posyp natką pietruszki oraz chilli. Grilluj na tacce około 2-3 minuty z każdej strony.

Literatura:

  1. Guzek J. Patofizjologia człowieka w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2005: 655-656.
  2. Maśliński S, Ryżewski J. Patofizjologia. Wydanie IV uaktualnione. 2009: 796-808.
  3. Polakowska M, Piotrowski W: Incidence of diabetes in the Polish population. Results of the Multicenter Polish Population Health Status Study – WOBASZ. Polskie Archiwum Medycyny Wewnętrznej 2011; 121(5): 156-163.
  4. Kwasek M: Tendencje w spożyciu mięsa na świecie. Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy 2013; 6: 265-284.
  5. Jarosz M (red.): Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012; s. 11-17.
  6. Rosołowska-Huszcz D: Antyoksydanty w profilaktyce i terapii cukrzycy typu II. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 2007; 6(55): 62-70.

Dołącz do facebookowej grupy zdrowych diabetyków i razem porozmawiajmy o cukrzycy ↷
KLIKNIJ